Allmänna försäljningsvillkor – Würth Industri Sverige AB
1. Tillämplighet och avtalsstruktur
Dessa allmänna försäljningsvillkor (”Villkoren”) gäller för samtliga köp och leveranser av varor (”Varorna”) från Würth Industri Sverige AB, org.nr 556293-4199 (”Säljaren”), till en kund (”Kunden”), såvida inte annat skriftligen avtalats mellan parterna.
Villkoren utgör, tillsammans med följande dokument, det samlade avtalet mellan parterna (”Avtalet”):
1. Säljarens orderbekräftelse
2. Säljarens offert
3. dessa Villkor
4. tillämpliga branschvillkor (NLS 19 eller NL 17, beroende på typ av Vara), inklusive de avvikelser som framgår nedan (enbart avseende NLS 19)
Vid motstridigheter mellan dokumenten ska de tolkas i ovanstående ordning, där dokument med lägre nummer äger företräde framför dokument med högre.
Säljaren förbehåller sig rätten att utan föregående avisering uppdatera dessa Villkor, samt priser och övrig information på sin webbplats. Kunden ansvarar för att ta del av den senast publicerade versionen vid tidpunkten för beställning.
2. Tillämpliga branschvillkor – NLS 19 och NL 17
Beroende på Varornas art tillämpas följande allmänna bestämmelser utöver dessa Villkor:
- Vid köp av standardiserade Varor tillämpas:
Allmänna bestämmelser för leveranser av mängdvaror av standardkaraktär såsom mekaniska, elektriska och elektroniska komponenter, skruv och spik inom och mellan Danmark, Finland, Norge och Sverige (NLS 19).
Dessa bestämmelser tillämpas med de avvikelser som anges i punkt 11 i dessa Villkor. - Vid köp av specialtillverkade Varor (vanligtvis definierat som 1908 artikel), som tillverkas på beställning i särskilda material och dimensioner samt komponenter av olika slag som tillverkas särskilt för den enskilda kundens behov, tillämpas:
Allmänna bestämmelser för leveranser av maskiner samt annan mekanisk, elektrisk och elektronisk utrustning inom och mellan Danmark, Finland, Norge och Sverige (NL 17).
NL 17 tillämpas i sin helhet.
Vilken av de allmänna bestämmelserna, NLS 17 eller NLS 19, som tillämpas vid köp av Varor framgår normalt av Säljarens offert och orderbekräftelse.
Fullständiga texter av NL 17 och NLS 19 tillhandahålls på begäran eller kan laddas ned via:
NLS 19 (PDF - Teknikföretagen)
3. Priser och betalningsvillkor
- Alla priser anges exklusive mervärdesskatt och eventuella andra skatter eller avgifter.
- Säljaren förbehåller sig rätten att justera priser vid valutaförändringar, råvarupriser, skatter eller andra faktorer som påverkar kostnaden.
- Köparen har inte rätt att hålla inne betalning på grund av reklamation eller andra motkrav om detta inte skriftligen överenskommits.
- Säljaren har rätt att kräva förskottsbetalning eller säkerhet för betalning om Köparens betalningsförmåga är osäker. Om förskottsbetalning inte har gjorts inom tre (3) månader från Säljarens uppmaning, har Säljaren rätt att häva avtalet genom skriftligt meddelande och, utöver ränta, kräva ersättning för faktisk skada, dock högst motsvarande priset för den hävda leveransen.
4. Tilläggsavgift för beställningar under 2 000 kr
- Vid beställningar där det totala ordervärdet understiger 2 000 kronor exklusive moms, tillkommer en tilläggsavgift. Avgiften motsvarar skillnaden mellan ordervärdet och 2 000 kronor, och tas ut för att täcka merkostnader vid små leveranser. Avgiften gäller per leverans.
5. Leverans och transport
- Leveranstid anges i Säljarens offert eller orderbekräftelse.
- Säljaren har rätt att genomföra delleveranser, förutsatt att detta inte medför oskäligt besvär för Köparen.
6. Emballage och förpackning
- Varorna levereras i hela förpackningar. Beställningar avrundas automatiskt till närmaste hela förpackningsstorlek.
- Säljaren förbehåller sig rätten att leverera med en kvantitetsavvikelse om ±10 % från beställd mängd. Pris och total kostnad justeras i enlighet med den faktiskt levererade kvantiteten och framgår av orderbekräftelsen.
- Kostnader för emballage och transportförpackningar tillkommer och faktureras separat.
Dessa förpackningar återtas ej av Säljaren.
7. Returer
- Specialtillverkade eller kundanpassade Varor kan inte returneras.
- Standardiserade Varor kan returneras utan att fel i Varan föreligger, under förutsättning att samtliga nedanstående villkor är uppfyllda:
- Kunden meddelar Säljaren skriftligen om önskad retur inom fjorton (14) dagar från leveransdagen (riskövergång),
- Varorna returneras i obruten originalförpackning, komplett med alla komponenter och tillbehör, i oanvänt skick och utan smuts, skador eller märkning;
- Returen har godkänts skriftligen av Säljaren. Vid godkännande tilldelas ett returnummer som varan ska märkas med.
- Returförsändelsen ska skickas inom fem (5) arbetsdagar från godkännandet.
- Kunden står för returfrakt samt eventuella returavgifter.
- Ofullständiga eller felaktiga returer returneras till Kunden på dennes bekostnad.
- Risken för varan övergår till Säljaren först när returnerade varor mottagits i godkänt skick.
- Returförfrågningar bedöms individuellt. Säljaren förbehåller sig rätten att neka retur. Vid godkänd retur kan upp till 70 % av fakturabeloppet krediteras, efter bedömning av varornas skick och avdrag för hanteringskostnader.
8. Dokumentation
- Om särskild dokumentation (t.ex. certifikat, testprotokoll eller specifikationsblad) önskas i samband med leverans, ska detta uttryckligen anges vid beställningstillfället
- Begärs dokumentation i efterhand, kan Säljaren inte garantera att sådan dokumentation kan tillhandahållas.
- Säljaren förbehåller sig rätten att debitera Köparen för samtliga kostnader relaterade till upprättande, hantering och leverans av särskild dokumentation.
9. Utköpsklausul
- Om Köparen önskar säga upp eller avsluta ett tidsbundet avtal i förtid, utan att hävningsgrund enligt Avtalet föreligger, har Säljaren rätt att kräva en särskild utköpskostnad. Om inget är avtalet gäller det för alla sätt av orderläggning.
- Utköpskostnaden ska avse ersättning för: avtalets återstående löptid, förväntade volymer baserat på tidigare köphistorik, Säljarens särskilda investeringar eller förpliktelser hänförliga till Avtalet, samt värdet av eventuella rabatter, specialanpassningar, volymavtal eller andra avtalsförmåner.
- Utköp beviljas endast efter skriftlig överenskommelse mellan parterna och träder i kraft först efter att utköpskostnaden betalats i sin helhet.
10. Exportkontroll och efterlevnad av tillämplig lag
- Köparen ansvarar för att följa tillämplig lagstiftning avseende export- och import vid användning, överlåtelse eller vidareförsäljning av Varorna.
- Säljaren har rätt att vägra leverans, helt eller delvis, eller att häva Avtalet, om det finns skälig anledning att anta att Varorna kan komma att användas i strid med tillämpliga lagar, förordningar eller internationella sanktionsregler.
11. Avvikelser från NLS 19
Denna punkt gäller endast när NLS 19 är tillämpligt enligt punkt 2 i dessa Villkor.
Leveransvillkor - följande bestämmelser ersätter punkt 5 i NLS 19 i sin helhet
- Leverans sker enligt leveransklausulen FCA (Free Carrier) enligt Incoterms® 2020, om inte annat uttryckligen avtalats.
- Leveransplats är den som anges i Säljarens offert eller orderbekräftelse. Om sådan plats inte angivits, sker leverans FCA Säljarens lager i Bad Mergentheim / Tyskland, Künzelsau / Tyskland eller Göteborg / Sverige.
- Risken för Varorna övergår till Köparen vid den tidpunkt då Varorna överlämnas till den första transportör som utsetts av Köparen på angiven plats.
- Säljaren ansvarar för exportklarering och emballage fram till FCA-leveransplatsen. Eventuell transportförsäkring och övriga kostnader efter överlämnandet åvilar Köparen.
- Om Köparen inte tillhandahåller information om fraktbokning eller fraktförare i god tid, har Säljaren rätt att senarelägga leveransen och/eller debitera eventuella merkostnader.
Ansvar för fel – följande bestämmelser ersätter punkt 14 i NLS 19 i sin helhet
- Säljarens ansvar omfattar endast fel som visar sig inom ett år från leveransen av Varorna. För verktyg och maskiner gäller ett utökat ansvar i upp till tjugofyra (24) månader från leveransen av Varorna.
- Köparen ska skriftligen till Säljaren reklamera fel utan oskäligt uppehåll, dock senast en (1) månad, efter att felet visat sig. I annat fall förlorar Köparen rätten till ersättningsleverans enligt punkt 13 i NLS 19.
Ansvar för fel – följande bestämmelse är ett tillägg till felansvaret i punkt 13-16 i NLS 19
- Säljarens felansvar omfattar inte fel som uppstått till följd av: felaktig installation eller användning, normalt slitage, yttre påverkan (till exempel fukt, värme, elfel) eller ändringar/modifieringar av Varorna.
Ansvarsbegränsningar – följande bestämmelse är ett tillägg till ansvarsbegränsningar i NLS 19
- Säljarens maximala ansvar för fel, försening eller annan skada är begränsat till den faktiska Varans fakturerade värde av den specifika leverans eller delleverans som kravet avser.
Würth Industrie Service GmbH & Co. KG samlar in och behandlar personuppgifterna som anges i formuläret för att hantera din förfrågan. Vänligen observera markeringen med obligatoriska fält i formulären. Rättslig grund för denna behandling, av de absolut nödvändiga uppgifterna, är art. 6 avs. 1 lit. b GDPR, åtgärder innan ett avtal ingås. Behandlingen av de uppgifter som du har meddelat frivilligt görs baserat art. 6 avs. 1 lit. f GDPR. Därefter är en behandling tillåten, vilken krävs för att tillvarata vårt berättigade intresse. Vårt berättigade intresse är att ha kontakt med dig, våra kunder, förbättra vår rådgivningskvalitet och kunna kontakta dig på ett enklare sätt vid eventuella frågor. De insamlade uppgifterna sparas endast av oss så länge som det behövs för att hantera din förfrågan, samt för att ta kontakt med dig. Därefter raderas uppgifterna.
Kompletterande information om uppgiftsskydd, i synnerhet dina rättigheter till information, korrigering, radering, begränsning av behandling, invändning och besvär finns i vår Privacyverklaring